Untuk keterangan lanjut,

Saturday, October 31, 2009

kisah menarik untuk dikongsi bersama.

Assalamualaikum,

Sehingga setakat ini, telah genap 2 bulan saya mengusahakan perniagaan saya ini secara sepenuh masa, Pelbagai suka duka ditempuhi dan saya yakin masih panjang perjalanan yang perlu saya tempuhi. Inilah asam garam yang perlu ditempuhi oleh seorang peniaga/usahawan.

Kepada rakan rakan sekalian,

Beberapa hari yang lepas, ketika menghantar sabun thoharah dikedai berhampiran, secara kebetulan ada seorang agen penghantar barangan asam (jenis makanan ringan berasam seperti asamko) menghantar produk beliau di kedai yang sama.

Bila dh selesai mengatur barangan dan berurusan dengan tuan kedai, saya mengambil kesempatan yang ada untuk menegur sapa dengan beliau(kebetulan beliau pun baru selesai kerja beliau dan sedang bersiap untuk ke destinasi seterusnya), untuk makluman anda semua, beliau hanya menggunakan kereta kancil menghantar produknya ke serata kedai sejak lebih 2 tahun yang lalu.

Hasil dari perbualan, beliau nie macam buat syer partner dengan rakannya. Mereka menjalankan perniagaan membekal makanan ringan berasam seperti asamko(seperti yang dinyatakan tadi). Melalui penceritaan beliau, modus operandi perniagaan beliau amat mudah…hanya mendapatkan bekalan asam dalam kuantiti yang banyak (mungkin satu guni 100 kilo kot) kemudian mereka membungkus balik asam tadi dalam kuantiti yang sedikit (mungkin 50g)…sepeket harganya rm0.50(harga jualan di kedai runcit).

Saya pasti, anda sudah mendapat gambaran mengenai produk yang beliau jalankan bukan….ya…makanan ringan(asamko,asam katak,asam pelam,jeruk). Tentu anda pernah juga membeli makanan seperti ini di kedai kedai runcit bukan…? Namun…persoalannya…berapa kerapkah anda membeli makanan ini seumur hidup anda…? Setiap hari..? sebulan sekali..? atau jarang sekali anda membelinya..?

Saya juga berfikir seperti anda semua….seingat saya…kali terakhir saya membeli barangan seperti ini adalah 3 bulan yang lepas..semasa menghantar sabun thoharah di sebuah koperasi…saja sebagai balasan…saya beli la barangan di kedai beliau….(itupun tahan sampai bulan lepas…baru habis) nak habaq kata jarang sangat makan, selalunya junk food seperti ini hanya dimakan kalau dalam perjalanan yang jauh..menonton atau keluar beriadah…(menurut kebanyakan orang).

Kalau Tanya saya lah…jika saya ingin memulakan perniagaan…x mungkin saya buat bisness seperti beliau…bukan apa…takut x jalan…ye la..satu peket baru rm 0.50…tu harga jualan..makna kata harga yang kita tolak kat kedai runcit tu mesti lebih rendah lagi…(margin sikit) dah tu…orang pulak jarang beli…lain la kalau buat bisnes sabun cuci pinggan nie..hari hari orang mesti makan…sehari mesti paling kurang 3 kali…tu x kira minum lagi..semua tu mesti dibasuh….tu baru nak kira kat rumah…macammana pulak kat restoran? Kantin? Ada berapa banyak kantin? Kantin sekolah…kantin kilang…kantin bla..bla… pendek kata consumption untuk produk sabun nie lebih tinggi dari junk food.

Namun…inilah yang dinamakan rezeki datang dari allah, selagi kita berusaha bersunguh sungguh, dengan niat untuk mencari rezeki yang halal, insyaallah…kita akan menemui kejayaan. Begitu juga dengan beliau, tahukah anda semua, dengan perniagaan yang beliau jalankan itu, dengan hanya naik kancil untuk menghantar produknya, sehari beliau mampu mendapat hasil jualan sehingga rm7 – 8 ratus….ha..terbeliak biji mata saya…cuba kira tengok kalau sebulan….? Tolaklah sekali ngan hari cuti dan hari sale kurang…..margin yang dia dapat ialah60%, berapa yang beliau dapat sebulan..?

Itulah ganjaran kepada sesiapa yang berusaha dan juga yang tetap sabar akan dugaan dugaan yang diberikan allah. (tahniah kepada beliau)

Tujuan saya mendedahkan cerita ini adalah untuk muhasabah diri sendiri dan juga kepada rakan rakan yang minat berbisness di luar sana, bukan nak suruh pakat buat bisness asamko seperti sahabat yang saya ceritakan tadi…tapi ambil iktibar akan ketabahan beliau.

Jangan berlengah lagi…apa saja idea yang anda fikirkan betul…teruskan saja idea tersebut…jangan lagi kita berlengah….bak kata seorang rakan saya…”mola dulu…biaq pi lah..modal mahai ka susah nak dapat barang ka..janji mola dulu…lepas tu bila kita dh mola…allah akan utuskan makhluknya untuk mengajar kita…makhluk allah tu bukan kata tok wali ka malaikat ka hat jenis mai dalam mimpi tu…dia boleh jadi rakan seperniagaan kita,…boleh jadi pelanggan kita dan lain lain lagi…depa nie lah yang akan habaq lubang baguih punya nanti..depa nie jugak la hat yang akan tunjuk hat mana baguih dan hat mana x baguih ….”(munir wk)

Untuk makluman..nukilan nie saya buat start pukul 12 tengah malam sampai la nie pukul 2.15 pagi…sepanjang dok taip nie…mulut x tau bopa kali dh menguap…mata pun dok klipok klipok…(nak habaq kata ngantuk)…nak kata bukan senang untuk saya siapkan nukilan nie tapi saya gagahkan juga semata untuk tatapan anda semua.

Walau saya tahu…dalam berpuluh juta rakyat Malaysia hanya puluhan ribu saja yang membacanya, dan dalam puluhan ribu tersebut mungkin hanya seorang saja yang akan terus bersemangat untuk memulakan perniagaan beliau..saya tetap bersyukur….kerana dengan seorang usahawan baru tersebut akan bertambah ramailah usahawan muslim kita.

Semoga suatu hari nanti, dunia perniagaan akan kembali dikuasai oleh golongan muslim…insyaallah.

“marilah kita bersama menjayakan kempen menjana ekonomi muslim”

Kisah sekupang saya untuk anda semua….

Assalamualaikum,

Sukor Abdullah

Pencaktari enterprise(0194735696)

Thursday, October 22, 2009

Amaran allah terhadap seluruh umat islam.

Salam

[2.164] Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan (pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Ia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran.

[3.190] Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;

Subject: Mufti Rusia komen ayat pada kulit bayi


Selamat membaca di bawah ini.


DUNIA

Mufti Rusia komen ayat pada kulit bayi



[7.7] Kemudian sesungguhnya Kami akan ceritakan kepada mereka (Rasul-rasul dan umat-umatnya), dengan (berdasarkan) pengetahuan (yang meliputi akan apa yang mereka lakukan), dan sememangnya Kami tidak sekali-kali ghaib (bahkan sentiasa Mendengar, Melihat dan Mengetahui akan hal ehwal mereka).


GAMBAR menunjukkan ayat al-Quran muncul pada kulit Ali.





ALI



MOSCOW - Majlis Mufti Rusia kelmarin sebulat suara menyatakan bahawa ayat suci al-Quran yang muncul dua kali seminggu pada kulit Ali Yakubov iaitu seorang bayi lelaki berusia sembilan bulan di wilayah Dagestan, selatan Rusia merupakan amaran tuhan kepada semua penduduk Islam di Rusia dan Dagestan.
Menurut kenyataan majlis itu, mengikuti perintah Allah dan meninggalkan segala persengketaan, mewujudkan keamanan sesama umat Islam dan dengan jiran, membersihkan diri daripada dosa dan mula mengamalkan prinsip kejiranan selain bermaaf-maafan menyebabkan penduduk Islam di negara tersebut akan mendapat keampunan Allah.
Menurut beberapa laporan, ibu bapa Ali yang tinggal di bandar Kizlyar di wilayah Dagestan dan kalangan imam tempatan mendakwa ayat suci al-Quran itu muncul pada hari Isnin dan Jumaat sebelum hilang dan digantikan dengan ayat baru.
Salah satu ayat itu bermaksud: "Allah ialah Pencipta segala yang ada.".
Apabila ayat suci seterusnya muncul, Ali tidak dapat tidur sepanjang malam dan mengalami demam dengan kepanasan badannya tidak dapat dikurangkan walaupun dengan menggunakan ubat-ubatan kuat.
Semasa dia dilahirkan, Ali didapati menghidap penyakit jantung dan berkaitan dengan otak tetapi dia sembuh sepenuhnya selepas ayat al-Quran mula muncul pada tubuhnya. - Agensi


Ayat al-Quran pada kulit bayi

[2.283] Dan jika kamu berada dalam musafir (lalu kamu berhutang atau memberi hutang yang bertempoh), sedang kamu tidak mendapati jurutulis, maka hendaklah diadakan barang gadaian untuk dipegang (oleh orang yang memberi hutang). Kemudian kalau yang memberi hutang percaya kepada yang berhutang (dengan tidak payah bersurat, saksi dan barang gadaian), maka hendaklah orang (yang berhutang) yang dipercayai itu menyempurnakan bayaran hutang yang diamanahkan kepadanya, dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya. Dan janganlah kamu (wahai orang-orang yang menjadi saksi) menyembunyikan perkara yang dipersaksikan itu. dan sesiapa yang menyembunyikannya, maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya. Dan (ingatlah), Allah sentiasa Mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

SEBAHAGIAN ayat al-Quran pada kulit Ali.





MOSCOW - Pakar-pakar perubatan di Rusia bingung berikutan penemuan ayat-ayat suci al-Quran dan Arab pada kulit seorang bayi berusia sembilan bulan di Dagestan, Rusia, lapor sebuah akhbar semalam.
Ayat-ayat itu muncul pada belakang, tangan, kaki dan perut Ali Yakubov pada setiap malam Isnin dan Jumaat sebelum hilang tetapi diganti dengan beberapa ayat al-Quran baru dua kali seminggu.
Pakar-pakar perubatan Rusia menyatakan, mereka tidak tahu bagaimana fenomena itu boleh berlaku selepas perkataan Allah mula muncul pada dagu bayi tersebut ketika dia berusia beberapa minggu.

MADINA mendukung anaknya, Ali.






Namun, ketika mengulas mengenainya, pakar-pakar perubatan dan keluarga bayi itu mengaku bahawa ayat-ayat suci itu menjelma sendiri pada badan Ali dan bukan ditulis oleh manusia.
"Ali akan berasa kurang sihat manakala suhu badannya meningkat kepada 40 darjah Celsius setiap kali ia berlaku menyebabkan dia menangis," kata ibunya Madina Yagubova.
Kini, tempat Ali dilahirkan iaitu di Kampung Red Oktober, Dagestan menjadi tumpuan orang ramai yang mahu melihat keanehan itu.

Hmm.. ayat ni tak jumpa lak.. "Lau ta3lamuna ma a3lamu...( tak pasti lak perkataan ini ) qalilan.."
Bermaksud "Kalaulah kamu tahu apa yang aku tahu.. ( tak pasti lak perkataan ini ) sedikit sekali.. Boleh sapa2 tolong confirmkan...


SEPOTONG ayat al-Quran pada peha Ali.





Paparan mengenai kejadian aneh di Dagestan, wilayah selatan Rusia yang menjadi sasaran pertempuran antara tentera Rusia dengan pejuang-pejuang Islam itu turut dipaparkan di laman perkongsian video YouTube.
"Ali merupakan tanda kebesaran Tuhan. Kelahirannya di Dagestan bagi menyedarkan penduduknya supaya bersatu," kata seorang ahli parlimen di wilayah itu, Akhmedpasha Amiralaev. - Agensi

Thursday, October 8, 2009

sambutan pengguna terhadap produk keluaran muslim semakin membanggakan.


Assalamualaikum warahmatullahhiwabarakatuh,

Alhamdullillah, bersyukur ke hadrat ilahi kita masih lagi dipertemukan di sini, dalam suasana yang aman harmoni tanpa sebarang bencana alam dan juga peperangan, kita juga bersyukur kerana dapat menjalankan ibadah berpuasa di bulan ramadhan dan juga merayakan aidilfitri dengan aman tenteram.

kepada seluruh pelanggan keluaran syukur dan juga penyokong barang keluaran muslim amnya, saya sekai lagi ingin mengambil kesempatan di bulan yang baik ini untuk mengucapkan selamat menyambut hari raya, teruskanlah niat murni anda untuk terus menyahut seruan fardhu kifayah, tanpa sambutan dan sokongan dari anda semua maka akan pupuslah golongan usahawan muslim ini.

untuk update terbaru produk keluaran syukur, alhamdullillah kami telah berjaya menambahkan lagi kawasan dan beberapa rundingan telah dibuat dengan pasaraya pasaraya berantai seperti pasaraya pokok sena, pasaraya hafifah dan sebagainya.

Alhamdullillah nampak gaya sabun pencuci pinggan mangkuk telah menjadi pilihan untuk pengguna muslim bagi mencuci pinggan mangkuk mereka, ini dapat dirasai oleh kami dengan graf jualan yang semakin melonjak naik sehinggakan kami terpaksa menambah kapasiti pembuatan bagi memenuhi keperluan semasa.

insayaallah, seiring dengan maklumbalas pengguna, akan kami tambah variasi warna didalam produk sabun thoharah.

dikesempatan ini, syabas juga di ucapkan kepada anda semua kerana terus menyokong produk keluaran muslim, setelah beberapa pemantauan dibuat, dilihat beberapa produk berjenama dimalaysia telah menurunkan harga, ini dipercayai kerana graf jualan mereka semakin menurun.

Jika dahulu pengguna terpaksa mendapatkan sebuah produk berjenama(cecair pencuci pinggan S#######) dengan harga rm6.20 (di sesetengah tempat), namun kini pengguna boleh mendapatinya dengan harga hanya rm4.60(disesetengah tempat).

Oleh yang demikian, saya ingin menyeru kepada anda semua, teruskanlah menyokong produk keluaran muslim bagi menjana ekonomi kita bersama, moga dengan hasil keuntungan perniagaan kami, akan dapat kami gunakan untuk mengembangkan lagi perniagaan bagi memenuhi tuntutan fardhu kifayah disamping menyalurkan kepada golongan yang memerlukan sesuai dengan tuntutan agama kita.

Kepada pengguna baru, marilah kita bergabung bersama didalam menyahut seruan fardhu kifayah ini.

marilah kita memberikan sokongan kepada produk keluaran/yang diusahakan oleh usahawan muslim.



Sabun pencuci pinggan mangkuk thoharah, rm3.8 seliter.

sekian dari saya untuk anda semua,

selamat hari raya, maaf zahir dan batin.

ikhlas dari
sukor abdullah,
pencaktari enterprise
0194735696
www.muslimsproduct.blogspot.com