Untuk keterangan lanjut,

Saturday, October 31, 2009

kisah menarik untuk dikongsi bersama.

Assalamualaikum,

Sehingga setakat ini, telah genap 2 bulan saya mengusahakan perniagaan saya ini secara sepenuh masa, Pelbagai suka duka ditempuhi dan saya yakin masih panjang perjalanan yang perlu saya tempuhi. Inilah asam garam yang perlu ditempuhi oleh seorang peniaga/usahawan.

Kepada rakan rakan sekalian,

Beberapa hari yang lepas, ketika menghantar sabun thoharah dikedai berhampiran, secara kebetulan ada seorang agen penghantar barangan asam (jenis makanan ringan berasam seperti asamko) menghantar produk beliau di kedai yang sama.

Bila dh selesai mengatur barangan dan berurusan dengan tuan kedai, saya mengambil kesempatan yang ada untuk menegur sapa dengan beliau(kebetulan beliau pun baru selesai kerja beliau dan sedang bersiap untuk ke destinasi seterusnya), untuk makluman anda semua, beliau hanya menggunakan kereta kancil menghantar produknya ke serata kedai sejak lebih 2 tahun yang lalu.

Hasil dari perbualan, beliau nie macam buat syer partner dengan rakannya. Mereka menjalankan perniagaan membekal makanan ringan berasam seperti asamko(seperti yang dinyatakan tadi). Melalui penceritaan beliau, modus operandi perniagaan beliau amat mudah…hanya mendapatkan bekalan asam dalam kuantiti yang banyak (mungkin satu guni 100 kilo kot) kemudian mereka membungkus balik asam tadi dalam kuantiti yang sedikit (mungkin 50g)…sepeket harganya rm0.50(harga jualan di kedai runcit).

Saya pasti, anda sudah mendapat gambaran mengenai produk yang beliau jalankan bukan….ya…makanan ringan(asamko,asam katak,asam pelam,jeruk). Tentu anda pernah juga membeli makanan seperti ini di kedai kedai runcit bukan…? Namun…persoalannya…berapa kerapkah anda membeli makanan ini seumur hidup anda…? Setiap hari..? sebulan sekali..? atau jarang sekali anda membelinya..?

Saya juga berfikir seperti anda semua….seingat saya…kali terakhir saya membeli barangan seperti ini adalah 3 bulan yang lepas..semasa menghantar sabun thoharah di sebuah koperasi…saja sebagai balasan…saya beli la barangan di kedai beliau….(itupun tahan sampai bulan lepas…baru habis) nak habaq kata jarang sangat makan, selalunya junk food seperti ini hanya dimakan kalau dalam perjalanan yang jauh..menonton atau keluar beriadah…(menurut kebanyakan orang).

Kalau Tanya saya lah…jika saya ingin memulakan perniagaan…x mungkin saya buat bisness seperti beliau…bukan apa…takut x jalan…ye la..satu peket baru rm 0.50…tu harga jualan..makna kata harga yang kita tolak kat kedai runcit tu mesti lebih rendah lagi…(margin sikit) dah tu…orang pulak jarang beli…lain la kalau buat bisnes sabun cuci pinggan nie..hari hari orang mesti makan…sehari mesti paling kurang 3 kali…tu x kira minum lagi..semua tu mesti dibasuh….tu baru nak kira kat rumah…macammana pulak kat restoran? Kantin? Ada berapa banyak kantin? Kantin sekolah…kantin kilang…kantin bla..bla… pendek kata consumption untuk produk sabun nie lebih tinggi dari junk food.

Namun…inilah yang dinamakan rezeki datang dari allah, selagi kita berusaha bersunguh sungguh, dengan niat untuk mencari rezeki yang halal, insyaallah…kita akan menemui kejayaan. Begitu juga dengan beliau, tahukah anda semua, dengan perniagaan yang beliau jalankan itu, dengan hanya naik kancil untuk menghantar produknya, sehari beliau mampu mendapat hasil jualan sehingga rm7 – 8 ratus….ha..terbeliak biji mata saya…cuba kira tengok kalau sebulan….? Tolaklah sekali ngan hari cuti dan hari sale kurang…..margin yang dia dapat ialah60%, berapa yang beliau dapat sebulan..?

Itulah ganjaran kepada sesiapa yang berusaha dan juga yang tetap sabar akan dugaan dugaan yang diberikan allah. (tahniah kepada beliau)

Tujuan saya mendedahkan cerita ini adalah untuk muhasabah diri sendiri dan juga kepada rakan rakan yang minat berbisness di luar sana, bukan nak suruh pakat buat bisness asamko seperti sahabat yang saya ceritakan tadi…tapi ambil iktibar akan ketabahan beliau.

Jangan berlengah lagi…apa saja idea yang anda fikirkan betul…teruskan saja idea tersebut…jangan lagi kita berlengah….bak kata seorang rakan saya…”mola dulu…biaq pi lah..modal mahai ka susah nak dapat barang ka..janji mola dulu…lepas tu bila kita dh mola…allah akan utuskan makhluknya untuk mengajar kita…makhluk allah tu bukan kata tok wali ka malaikat ka hat jenis mai dalam mimpi tu…dia boleh jadi rakan seperniagaan kita,…boleh jadi pelanggan kita dan lain lain lagi…depa nie lah yang akan habaq lubang baguih punya nanti..depa nie jugak la hat yang akan tunjuk hat mana baguih dan hat mana x baguih ….”(munir wk)

Untuk makluman..nukilan nie saya buat start pukul 12 tengah malam sampai la nie pukul 2.15 pagi…sepanjang dok taip nie…mulut x tau bopa kali dh menguap…mata pun dok klipok klipok…(nak habaq kata ngantuk)…nak kata bukan senang untuk saya siapkan nukilan nie tapi saya gagahkan juga semata untuk tatapan anda semua.

Walau saya tahu…dalam berpuluh juta rakyat Malaysia hanya puluhan ribu saja yang membacanya, dan dalam puluhan ribu tersebut mungkin hanya seorang saja yang akan terus bersemangat untuk memulakan perniagaan beliau..saya tetap bersyukur….kerana dengan seorang usahawan baru tersebut akan bertambah ramailah usahawan muslim kita.

Semoga suatu hari nanti, dunia perniagaan akan kembali dikuasai oleh golongan muslim…insyaallah.

“marilah kita bersama menjayakan kempen menjana ekonomi muslim”

Kisah sekupang saya untuk anda semua….

Assalamualaikum,

Sukor Abdullah

Pencaktari enterprise(0194735696)

No comments:

Post a Comment